Informace č. 1/2021
Vážení družstevníci,
již druhým rokem se potýkáme s mimořádnou situací, způsobenou pandemií, která zasáhla celý svět. Náš život se podstatně změnil a tato změna se projevila u každého. U někoho více, u někoho méně. Bohužel i u nás se stalo, že nás někteří vlivem pandemie opustili dříve, než by tomu bylo za běžné situace.
Přesto musíme jít všichni dál a to s pokorou, opatrností a nadějí, že snad bude líp.
Zase jsme v období, kdy jsme se každoročně scházeli na společné schůzi, abychom shrnuli uplynulý rok, informovali Vás o tom, co nás čeká a vyslechli si problémy, které nás trápí.
Situace se sice trochu zlepšuje, začíná pomalé rozvolňování, ale zase jsou stanovovány podmínky, které nejsou úplně jednoduché. Navíc je nás poměrně hodně a i když ne všichni chodí na schůze, pořád se jedná o poměrně velkou skupinu lidí a jediné místo, kde jsme se mohli sejít, je zatím nedostupné.
V letošním roce je to pro nás ještě komplikovanější, protože nám v květnu končí volební období a to je věc, kterou musíme řešit. Naštěstí je na to pamatováno a bylo uzákoněno, že je možné pořádat schůze korespondenčně a volbu provádět tzv. metodou PER ROLLAM.
Proto Vám předkládáme tuto informaci, ve které Vás budeme informovat o tom, co by se běžně projednávalo na schůzi a z čeho by se vytvořilo usnesení členské schůze, o kterém by se hlasovalo.
Začneme tedy běžným programem:
- Výsledky hospodaření za rok 2020.
- Vyúčtování služeb za rok 2020 a rozpis na další období.
- Plán technického rozvoje, plnění a výhled.
- Zpráva kontrolní komise.
- Volby do představenstva a kontrolní komise, případně změna stanov
- Různé.
Ad 1)
Výsledky hospodaření za rok 2020
V roce 2020 jsme stejně jako v minulém období zajišťovali běžné administrativně technické práce, spojené se správou domu a družstva. Provedli jsme některé plánované i nezbytné opravy, proběhla každoroční revize požární ochrany a revize plynu.. Udělali jsme výběrové řízení na servis a údržbu oken, kterou jsme následně realizovali. Objednali jsme novou firmu na údržbu pozemku a úpravu zeleně.
Přesto, že se to možná nezdá, ale veškeré tyto běžné agendy byly samozřejmě v tomto mimořádném období, mnohem náročnější a to jak na čas, tak na práci.
Výsledky naší činnosti jsou samozřejmě promítnuty do účetní závěrky a níže uvedené materiály jsou přílohou této informace. Jedná se o „Vyúčtování položek, které tvoří věcně usměrňovaný nájem za r.2020“, „Tvorba a čerpání fondu provozu a údržby v r.2020“ a „Výsledky hospodařní a vybrané ukazatele účetní závěrky za r.2020“. (viz příloha)
Ad 2)
Vyúčtování zúčtovatelných služeb za rok 2020 jste všichni obdrželi v březnu letošního roku. Je nutné podotknout, že zúčtované náklady byly v r. 2020 vyšší než v minulém období, což bylo způsobeno především tím, že lidé trávili více času doma. I přesto bylo víc přeplatků, než nedoplatků. V současné době jsou již všechny přeplatky vyplacené a i u nedoplatků došlo k úhradě a nebo alespoň k částečné úhradě.
Rozpis nájmu a záloh na zúčtovatelné služby pro další období:
V příloze k vyúčtování záloh na tyto služby, byli všichni vyzváni, aby si v případě nedoplatků sami navrhli zvýšení záloh a nebo si hlídali čerpání v průběhu roku tak, aby k nedoplatkům nedocházelo. Velká většina nájemníků si již požádala o zvýšení záloh a to jim bylo v souladu s jejich požadavky provedeno. Pokud tak někdo ještě neučinil a je pravděpodobnost, že bude mít nedoplatek i v dalším období, budou zálohy upraveny ze strany družstva.
Bohužel je předpoklad a zatím nepotvrzené avízo, že řada služeb (vodné a stočné, vytápění a ohřev teplé vody, servis výtahů) bude v letošním roce dražší. Proto je nutné s touto situací počítat.
Druhou část rozpisu na další období, tvoří tzv. věcně usměrňovaný nájem, tj. částky, které by měly pokrýt předpokládané výdaje družstva na povinné platby. Jedná se o položky: příspěvek na správu domu a družstva, pojištění domu, daň z nemovitosti a příspěvek do fondu provozu a údržby. Tyto částky byly v roce 2020 upraveny a to s ohledem na zvýšení daně z nemovitostí, zvýšení částky za pojištění domu a to přerozdělením na úkor dlouhodobé zálohy na opravy a udržování, tj. fondu oprav. V roce 2021 sice končí pojistná smlouva, ale při její aktualizaci budeme dbát na to, aby současná cena nebyla překročena. Není tedy v plánu tuto část rozpisu měnit.
Ad 3)
Plán technického rozvoje, plnění a výhled.
V roce 2020 jsme ve většině bytů provedli výměnu domácích telefonů. Dokončili jsme výměnu azbestových dešťových svodů ve 4 vchodech. Zároveň jsme vyměnili střešní vtoky a kolena, u kterých došlo k prorezavění a v období dešťů k zatékání. Výměnu dveří na střechu a do šachet v suterenu jsme sice objednali, dodavatel provedl i zaměření, ale dosud není dohodnuta realizace a to z důvodu personálního obsazení na straně dodavatele. Byla provedena kompletní údržba a seřízením plastových oken a dveří v bytech a na společných balkonech. Z povinných revizí jsme realizovali revizi rozvodů plynu v domě a bytech a revizi hasičských přístrojů a požární ochrany.
V letošním roce máme v plánu dokončit výměnu dveří na střechu a do šachet. Musíme realizovat povinné revize elektrorozvodů a hromosvodů. Máme objednanou kontrolu, údržbu a seřízení předních i zadních vchodových dveří.
Antigrafitový nátěr na severní fasádě zatím dělat nebudeme, protože jsme se přesvědčili, že odstranění nátěrů je i tak poměrně náročné. Mytí fasády na západní straně zatím stále posouváme na další období.
V dlouhodobějším výhledu uvažujeme o vyzdění sklepních kóji.
Ad 4)
Zpráva kontrolní komise za rok 2020 – viz příloha.
Ad 5)
Volby do představenstva a kontrolní komise
V tomto měsíci končí 5-ti leté volební období členům představenstva a kontrolní komise.
Mimořádná opatření sice dovolují až 3 měsíční prodloužení mandátu, ale přesto je nutné udělat znovu volby do orgánů družstva co nejdříve tak, abychom měli vše právně v pořádku.
Musíme proto navrhnout lidi, od kterých chceme, aby nás zastupovali jak v představenstvu, tak v kontrolní komisi. Stávající členové statutárních orgánů sice mohou být voleni opakovaně, ale ne všichni jsou k této práci dále ochotni a nebo schopni. Žádáme Vás proto, abyste se zamysleli a v případě zájmu se k této práci buď sami přihlásili a nebo navrhli osoby, které by podle Vás k tomu byly vhodné a které byste tam rádi viděli a nebo naopak, které podle Vás svojí funkci nevykonávají tak, jak byste si přáli.
Z Vašich návrhů a připomínek pak sestavíme kandidátky, které Vám předložíme ke schválení.
Vaše vyjádření je nutné odevzdat nejpozději do 25.5.2021 a to formou vyplnění přiloženého dotazníku a nebo mailem ve formě sdělení.
Základním dokumentem družstva jsou stanovy. V našem případě se jedná o aktualizované změní z roku 2016. Volby, které připravujeme a následně změna v obchodním rejstříku, která bude provedena, musí být v souladu s tímto dokumentem.
Naše stanovy určují, že představenstvo a kontrolní komise má 7 členů. Podle zákona musíme mít na náš počet, tj. 120 členů družstva, alespoň 3 členy představenstva a 3 členy kontrolní komise. Toto číslo musí být přesně dané.
Pokud se nepodaří najít potřebný počet kandidátů, kteří budou splňovat požadované předpoklady a budou ochotni celé volební období vykonávat funkci, bude nutné provést změnu.
V takovém případě se bude jednat pouze o změnu v níže uvedených bodech:
Část pátá
Orgány bytového družstva
Článek 36
Představenstvo
Bod 6)
Stavající znění: Představenstvo má sedm (7) členů……..
Nové znění : Představenstvo má x1 členů ……
Článek 37
Kontrolní komise
Bod 2)
Stávající znění: Kontrolní komise má sedm (7) členů…….
Nové znění : Kontrolní komise má x2členů ……
Ostatní ustanovení zůstávají v platnosti.
Ad 6)
Různé – v této části bychom rádi znovu připomněli problémy, které nás trápí a které musíme neustále řešit.
- nedodržování pokynů při prováděných rekonstrukcích
- vyhazování odpadků na chodník, předzahrádky a do kastlíků na letáky
- ohleduplnost vůči ostatním nájemníkům při různém jednání
Vážení družstevníci, v této informaci jsme Vám nahradili informativní část neuskutečněné členské schůze. Abychom však mohli považovat členskou schůzi za plně uskutečněnou, potřebujeme znát Vaše návrhy, připomínky a podněty, zejména k bodu 5. a 6.
Na jejich základě vypracujeme a předložíme Vám ke schválení konečné „Usnesení členské schůze“.
V příloze je proto dotazník, který je potřeba vyplnit a vrátit do schránky družstva a nebo odeslat mailem nejpozději do 26.5.2021. Pokud tak neučiníte, má se zato, že nemáte návrhy, náměty a ani připomínky.
Děkujeme Vám za pochopení a za odpověď.
Mějte se dobře a hlavně buďte zdrávi !
1 Bude doplněno dle skutečného počtu zvolených členů představenstva
2 Bude doplněno dle skutečného počtu zvolených členů kontrolní komise
